Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat’taki zelzelelerin akabinde İstanbul’da yapıların dayanıklılığı konusunda tartışmalar devam ederken her gün binlerce insanın kullandığı Büyük İstanbul Otogarı’nın son durumu gündeme geldi.
İstanbul Arel Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Kısım Lideri Prof. Dr. Mehmet Fatih Altan, birçok kolon ve kirişlerin sıvalarının döküldüğü, içerisinde bulunan demirlerin açığa çıktığı, kimilerinin vakitle korozyona uğradığı Büyük İstanbul Otogarı’nın kiriş ve bunların taşıyıcı elemanlarının birleşim noktalarındaki etriye sıklığının “2018 Türkiye Sarsıntı Bina Yönetmeliği”ne uygun olmadığını belirtti.
Esenler’de bulunan otogardaki birçok kolon ve kirişin sıvalarının döküldüğü, içerisinde bulunan demirlerin açığa çıktığı, kimilerinin vakitle korozyona uğrayarak paslandığı görüldü.
Prof. Dr. Altan, fotoğraflarda ve imajlarda görüldüğü kadarıyla taşıyıcı niteliğindeki çelik çubukların, inşaat demiri denilen kısımların ve gözetici beton katmanların soyulmuş vaziyette görüldüğünü söyledi.
Demirin korozyona uğramaması için dışına 4-5 santimetre beton kaplama yapıldığını, böylelikle oksijenin demire ulaşmasının ve paslandırmasının önüne geçildiğini lisana getiren Prof. Dr. Altan, “Bu beton katmana biz pas hissesi diyoruz. Bu katman buradan kaybolmuş durumda. Demirler gözle de görülebilir hale gelmiş. Bu durumdan ötürü da demir, oksijenle temas kurdukça oksitlenmektedir. Halk lisanıyla paslanmakta, korozyona uğramaktadır” diye konuştu.
“Yeni yönetmeliğe nazaran tekrar destek edilmesi lazım”
Eski yapılarda birleşim noktalarına da dikkat ettiklerinin altını çizen Altan, “Kolon, kiriş ve bunların taşıyıcı elemanlarının birleşim noktalarındaki etriye sıklığının ‘2018 Türkiye Zelzele Bina Yönetmeliği’ne uygun olmadığı görülmektedir. Bu yönetmeliğe uygun hale getirilmesi lazım. Yani yeni bir çalışma yapılırsa buraların elden geçip yeni yönetmeliğe nazaran tekrar destek edilip, güçlendirilerek kullanışlı hale gelmesi lazım” dedi.